Light producten, daar val ik toch van af?!

Een van de meest gehoorde excuses die mensen gebruiken om toch “slecht” te kunnen eten terwijl je wilt afvallen is “het is wel een light product, dus dat mag/kan ik eten, zonder dat ik er van aankom”. De voedselproducenten willen je dit uiteraard al te graag laten gevolgen, maar niets is minder waar.

Een voedselproducent mag de voedingsclaim light gebruiken zodra er 30% minder energie, vet of suiker in het product zit. Dit betekent echter niet dat een light product minder kilocalorieën bevat. Veel fabrikanten zoeken voor vervangende voedingsstoffen, zoals bij chips het geval is. In light-chips is het vet vervangen door koolhydraten en eiwitten. Deze voedingstoffen leveren ook energie. Dit zorgt ervoor dat het product niet 30% minder kilocalorieën bevat en daarom nog steeds heel energierijk is.

Dit geldt dit niet voor alle light producten. Bij light-frisdranken is de suiker in het frisdrank vervangen door zoetstoffen. Het product bevat hierdoor minder energie/ kilocalorieën en past daardoor beter in een voedingspatroon dat gericht is op gewichtsverlies dan gewone frisdranken Let op; dit betekent niet dat het goed is om alleen maar light-frisdranken te drinken in plaats van water, thee of koffie(beperkt).

Tevens blijkt uit onderzoek van het Rijksuniversiteit Groningen dat het eten van lightproducten leidt tot overcompensatie van deze, maar ook van andere producten. Wanneer mensen iets waar ze dik van worden eten voelen ze zich schuldig, maar zodra ze overgaan op light producten wordt er gelijk meer (van) gegeten, omdat het toch gezond is1. Hierdoor is/blijft de energie-inname (nog steeds te) hoog. Dit resulteert in een hogere energie/kilocalorie inname dan je behoefte en daarmee ook het achterblijven van gewichtsverlies. Je houdt jezelf voor de gek!

Dus; wees bewust van wat je eet en de hoeveelheid daarvan. Kijk goed op het etiket wat de fabrikant bedoeld met light. Laat je niet verleiden door voedingsclaims die niet kloppen. Tot slot: HOUD JEZELF NIET VOOR DE GEK!

Tabel: gewone producten vs light producten.

  Gewoon Light
Product Kcal* / 100 gram CHO**/ 100 gram FAT/ 100 gram PRO***/ 100 gram Kcal*/ 100 gram CHO**/ 100 gram FAT/ 100 gram PRO***/ 100 gram
Chips 541 51,3 33,6 6,4 490 63,5 22 7,3
Jam 250 61,3 0,1 0,4 118 27,7 0,2 0,5
Cola 41 10,4 0 0 0 0 0 0
Pinda- kaas 660 9,8 57,2 22,5 575 30 41 18

* Kcal= Kilocalorieën
** CHO= Koolhydraten
*** PRO= eiwitten

 

Bron

  1. Cleeren, K., Geyskens, K., Verhoef, P.C., & Pennings, J.M. (2016). Regular or low-fat? An investigation of the long-run impact of the first low-fat purchase on subsequent purchase volumes and calories. International Journal of Research in Marketing.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *